Jan 4, 2011

Kerenah birokrasi

Cuba korang cari kat kamus dewan bahasa dan pustaka. Conform xdaq. Ok..kerenah birokrasi ni kira benda yang simple boleh jadi rumit sebab kerenah2 orang yang kita  nak berurusan.

Aku tulis entri blog kali ni saje nak peringat aku tarikh ni. Cerita nya macam ni, arini aku pergi la jabatan keselamatan nak mintak sticker kete. Dah la nak kena pakai kasut. Memang aku menyampah la. Masuk jek office aku pelik takde orang pun. Aku pun bagi la salam macam masuk umah orang.

Tetiba ada la sorang pakcik ni keluar. "Ye dik, nak ape?"..tanya pakcik tu. Aku pun jawab lah yang aku nak amik sticker kete. Dia pun tanya membe dia lagi sorang, pastu dia cakap kat aku orang yang uruskan sticker kete keluar. Aik..aku pun buat muka pelik. Tengok jam belum pun pukul 12. Pastu pakcik tadi tanpa rasa bersalah suruh aku datang balik pukul 2.  Cilaka!

Aku pun panas la, aku dah stand by grant and insurans kete semua, pastu boleh plak dorang takde. Kalau aku marah nanti cakap aku tak hormat orang tua. Dengan nada bengang aku pun mengeluh kuat2 sambil geleng kepala tengok jam. Lantak p la pakcik tu nak cakap aku takda adab ka. Orang kalo tak respect kita buat apa kita nak respect dorang balik tak kira la tua ker muda.

Aku dah lama dah bengang dengan pak guard kat sini. Sebelum ni dorang tahan aku takde sticker kete. Pastu nak bising2 dekat aku. Sebelum ni aku buat RA kira staff sementara dorang kata takleh amik sticker. Time aku dah daftar master ni aku pun semangat la nak amik sticker kete. Punya la smart aku pakai tadi, siap kasut lg semata2 nak amik sticker tetiba boleh plak orang takde.

Memang aku tak hamikkk la sticker sampai sticker baru keluar nanti. Kalo dorang nak tahan lagi aku nak cakap pada 4hb 01 2011 jam 11.45 pagi, sy dtg nak amik sticker, pastu orang takde. Nasib baik saya tak complaint dekat TNC pakcik2 sume keluar rehat bukan timenye. (Sejauh mana beraninya aku cakap macam ni, kena tggu la bila pak guard tahan aku nanti).

Ni la dikatakan kerenah birokrasi yg sepatutnya boleh dielakkan. Banyak lagi benda lain nak buat dari melayan kerenah2 macam ni. So..baik aku tido..Sekian!



p/s: hormati orang muda sebelum suruh kami hormat orang tua!

2 comments:

  1. arini rehat awal lah... nak sembang banyak...

    ReplyDelete
  2. haa..btui2..dorang duk sibuk nk ngumpat jek..biasa buat ka..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...