Oct 26, 2010

Bila sebut pasal kahwin

Bila sebut jek pasal kahwin semua orang mesti "kata nak kepada kahwin". Ada 2 golongan yang sering memberi alasan bila kita sebut pasal kahwin:

First: 
Golongan ANDARTU (anak dara tua) perempuan berumur lingkungan 30 tahun ke atas.

Second: 
Golongan ANTERTU (anak teruna tua) lelaki berumur lingkungan 35 tahun ke atas.


Ada bermacam sebab yang aku rasa boleh menyebabkan kita tergolong dalam 2 golongan ni. Ni apa yang ada dalam benak otak aku:

1. Duit takde
Haa..ni biasa terjadi pada budak-budak muda yang takde kerja lagi. Kalau ada kerja pun bukan senang nak kumpul duit sekarang ni. Al-maklum la barang semua dah naik harga sekarang ni. Mak bapak pun tak mampu nak tanggung. Duit hantaran jek dah berapa puluh ribu. Silap-silap hari bulan kena pinjam kat bank sebab nak kahwin. Sesetengah orang yang tak suka berhutang terus fikir malas nak kahwin. Tak pun bila dah dapat kumpul duit plak, perempuan atau lelaki tu dah kahwin lain. Daripada korang takde duit dan melepas, baik korang buat yang wajib jek dulu. Orang tua kata nikah gantung jek dulu.

2. Mati pucuk 
Bab ni berkenaan dengan lelaki yang mandul jek. Apa kena-mengena lelaki mandul dengan mati pucuk ni, cuba korang tengok pucuk-pucuk pokok yang mati, macam mana rupanya..dah tentulah layu jekkan, sebab tu la dipanggil mati pucuk. OK, sebelum otak korang bertambah kuning baik aku terus ke point yang berikutnya.

3. Takde lubang
Ni plak kategori bagi perempuan mandul. Kalau lelaki mati pucuk, kalau perempuan aku tak tahu plak dorang mandul macam mana, so aku bantai letak takde lubang. Jangan salahkan aku kalau silap sebab aku bukan perempuan dan aku belum kahwin.

4. Gay/lesbian
Ni dua jenis spesis yang aku rasa memang tak kan kahwin sampai ke mati. Kalau dorang nak kahwin pun dengan kaum sejenis. Kalau macam ni kira kahwin ker? Apa pun spesis jenis ni patut di pinggirkan. Nabi tak ngaku umat beb...

5. Seruan jodoh tak sampai lagi
Alasan ni biasa di berikan oleh 2 golongan ni. Tapi kalau jodoh kita tak cari macam mana kita nak dapat serunya. Hari ni aku ada terbaca dekat surat khabar kosmo, tajuknya "wanita taiwan kahwin diri sendiri", haa..yang ni kes jodoh tak seru la ni sampai nak kahwin dengan diri sendiri. Tak ke pelik namanya kahwin diri sendiri, macam mana la nak dapat nikmat malam pertama. Korang pikiq la sendiri...

6. Kerjaya
Alasan ni sering digunakan oleh perempuan. Dorang ni lebih mengejar kerjaya daripada mendirikan rumahtangga. Lelaki jarang guna alasan ni sebab lelaki macam aku ni bukan rajin sangat. Asal ada kerja, dapat hidup sudah ler...

7. Terpengaruh dengan tilikan/ramalan
Alasan ni jarang ada orang guna. Tapi mana la tahu ada yang test jodoh macam aplikasi facebook tu pastu percaya bulat-bulat. Contohnya korang test artist mana yang sesuai berpasangan dengan korang, pastu dapat plak jawapan Justin Bieber. Bila orang tanya asal ko tak kahwin-kahwin. Oleh sebab percaya sangat dengan aplikasi tadi korang pun dengan selamba jawab "aku tunggu justin bieber pinang aku". Memang sampai ke tua la korang tak kahwin.

8. Mulut makcik-makcik yang takde insurans
Yang ni plak memang selalu berlaku dalam masyarakat kita. Mana tak nya, kalau kita kahwin awal nanti makcik-makcik mula la duduk mengumpat kita "dorang ni kahwin awal ada apa-apa ker?", "Dorang ni kahwin pakai duit mak bapak dorang ker?" "Perempuan ni dah ada isi ker perut dia? Tu yang sibuk kahwin awal." Ni dialog-dialog biasa yang makcik-makcik akan guna. Aku tahu sangat dah. 

p/s: jodoh pertemuan di tangan tuhan, berusahalah mencarinya..

4 comments:

  1. kalau memilih tak de kew?
    hehehe...

    ReplyDelete
  2. kalau memilih tu da kategori seruan jodoh tak sampai lagi, adik beradik tu..hahaha

    ReplyDelete
  3. so memang belum sampai seru lah ni.. aduhaiii..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...