Nov 18, 2010

Terkorban di raya korban

Hari raya haji di panggil gak hari raya qurban atau nama lain hari raya eidul adha. Apa beza eidul adha dengan aidil adha aku pun tak tahu. Yang penting dua-dua mean hari raya haji. Orang lama-lama lebih suka sebut eidul adha kot. Tapi kalau korang sebut betul-betul eidul adha siap dengung sedap gak bunyinye.

Entri kali ni bukan la aku nak cerita mangsa korban jalan raya atau pun lembu-lembu yang terkorban time raya haji semalam. Aku nak story apa yang aku korbankan time raya semalam.

Semalam aku hampir terkorban atas katil dengan tak pergi sembahyang raya. Nasib baik iman aku tebal kulit limau. Bangun-bangun tidur tengok dekat luar tingkap semalam berkabus gile. Terasa macam diperantauan dekat luar negara plak semalam. Pada hal dekat penang jek pun. Tu yang buat malas nak bangun semalam. 

Time nak pergi sembahyang raya, baru aku teringat tahun lepas aku tak pergi pun sembahyang raya. Ish3..bab yang ni korang jangan ikut. Habis sembahyang raya, dengar plak khutbah raya. Dekat sini khutbah dwibahasa sebab ramai foreigner. Sekali lagi aku terasa macam beraya diperantauan dekat luar negara. Nasib baik aku sedar yang aku berada di Malaysia lagi.

Habis khutbah ada plak jamuan dekat masjid. Aku pun taknak lepaskan peluang makan. Al-maklum la dekat bilik mana ada rendang ker, nasi himpit ker. So, untuk mendapat feel raya tu, aku pun beratur la amik makanan semata-mata nak rasa feel raya diperantauan. Pada hal time tu memang aku tengah lapar pun.

Balik bilik dengar plak lagu raya. Dengar takbir dekat laptop ulang-ulang nak bagi feel sedih datang sikit. Tapi takde la aku nangis tak dapat balik raya. Ni semua pengorbanan sebab ada kerja..ngeh3..

Untuk feel lagi hari raya korban, aku pun mengorbankan la duit aku dengan masa aku tengok wayang cerita harry potter. Pada hal cerita ni aku tak pernah layan pun dari awal lagi. Ni lah pengorbanan yang tak guna aku. Yang ni korang jangan ikut. Tapi cerita harry potter semalam boleh tahan gak walaupun aku blu-blur jek dengan jalan cerita dia. Untuk pemahaman yang lebih pasal cerita tu, aku asyik tanya membe sebelah aku jek. Faham la jugak. Tak la sia-sia pengorbanan masa dengan duit aku.

Balik dari wayang, tetiba cik koko mesej aku. Dia kata parent dia datang bungkuskan aku nasi himpit dengan rendang. Gembiranya aku dapat jugak aku merasa rendang dengan nasi himpit ala-ala mak aku punya. Tak lama lagi kira mak jugak la kan..hehe

Time malam plak aku mengorbankan tenaga aku pergi beraya rumah member aku dekat sini. Baru la feel raya sakan. Begitulah kisah raya korban aku. Takde apa pun yang best. Hari ni da kena masuk office plak. Lagi la bapak bosan. Sekian.



p/s: Salam Aidil Adha buat semua pembaca blog hilmiee.blogspot.com. Terima kasih di atas sokongan anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...