Nov 9, 2010

Pesanan cikgu agama

Subjek pendidikan islam ni kira subjek feberet aku time sekolah dulu. Walau nakal mana kita ni, agama tetap kita kena ambil tahu. Dah tahu kena amalkan, baru la melekat dan tersemat dalam sanubari. 

Kalau tetiba orang bukan islam tanya korang 'kenapa orang islam sembah kaabah?' huh..apa yang korang nak jawab. Benda ni nampak simple, tapi kalau korang tak tahu silap-silap korang boleh terpesong.



Aku bukan lah nak story bab agama dalam-dalam dekat entri aku kali ni, aku pun bukan terer sangat, tapi kalau perkara-perkara asas tu boleh la aku ajar. Kalau dah masuk bab yang mendalam korang kena la tanya orang atau ustaz yang arif bab-bab agama ni. Tak lah korang terbabas dari landasan yang sebenarnya.

Tadi time aku tengah layan buletin utama TV3, tetiba satu berita menyebabkan aku beristighfar panjang. "Seorang anak membunuh emak sendiri kerana menyangka emaknya adalah saka" nak dipendekkan cerita mamat ni taksub belajar agama sehingga dia hilang kewarasan akal.

Aku teringat ada kes sebelum ni yang anak bunuh bapa dia, pastu penggal kepala bapa dia dan bawa naik motor untuk tanam kepala bapa dia. Menurut sumber dia membunuh bapa dia sebab dia terdengar suara menyuruh dia membunuh bapa dia.

Berdasarkan dua kes ni, aku rasa dorang ni menkaji ilmu agama tanpa merujuk kepada pakar-pakar agama. Aku tetiba teringat dulu ustazah aku pernah pesan, dia kata kalau nak belajar agama kena berguru dengan orang yang betul-betul mahir. Kalau guru tak mahir nanti ke laut plak korang. Kalau kita belajar agama sendirian, pasti ada benda lain yang membisik kepada kita. Ni maksudnya setan akan kacau kita.

Benda-benda macam ni la yang bahaya dan boleh menyebabkan kita hilang kewarasan akal sehingga boleh membunuh ahli keluarga sendiri.

So, kalau korang dah terer bab agama sekali pun, jangan la berlagak sombong tanpa bertanya kepada orang lain benda-benda yang korang tak faham tentang agama. Silap-silap hari bulan tanjung rambutan tempat korang menginap nanti.

p/s: jangan biarkan hidup anda di selubungi pertanyaan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...